خطوات انشاء نظام إدارة الرصف
Introduction to Pavement Management System
Reference: Illinois Center for Transportation P052 references of pms and steps.pdf
pavement-management.pdf
ASTMD6433 Pavement Condition Index.pdf
مع التوسع الكبير في
شبكات الطرق استدعت الحاجة الى تطوير نظام علمي لإدارة الطرق وصيانتها بحيث يعمل هذا النظام على:
- الحصول على أفضل توظيف للميزانية المخصصة للصيانة
- توفير المحروقات -العجلات – الغيار – الاهلاك
- تمديد فترة الخدمة وتحسين أداء الرصف
- الحد من تكلفة الانشاء وتكلفة الصيانة
- السلامة على الطرق
- تخفيض زمن الرحلة
- توطيد الصحة البيئة
I- مكونات نظام إدارة الرصف
I- ELEMENTS OF PAVEMENT MANAGEMENT SYSTEM
The development of a systematic and repeatable pavement management
process is a key component in the effective planning and management of a
pavement network. The steps outlined below serve as a Guide for customizing a
pavement management process that fits the needs of each local agency.
Prior to starting the implementation process, it is recommended
that agencies consider naming a champion and forming a steering committee to
work as a group in establishing a process to meet the needs of the agency. For
larger agencies, involving a number of staff from all levels and a variety of
divisions within the organization helps shape the management process to meet
the needs of all potential users in the organization.
Element 1: Define the Roadway Network and Collect Inventory Data
تعريف الشبكة بتقسيمها وصلات (مقاطع) وحصر البيانات
الفيزيائية لكل مقطع
الخطوة الأولى في تصميم نظام إدارة الأرصفة هي
تحديد شبكة الطرق. وتتألف شبكة الطرق من جرد للخصائص الفيزيائية للطرق التي تديرها
الوكالة. بعد تحديد الوصلات بطريقة تناسب احتياجات الوكالة المعينة على أفضل وجه،
يتم جمع معلومات الجرد لكل وصلة إما عن طريق تقدير البيانات أو جمع جميع المعلومات
اللازمة. يعتمد النوع الدقيق لمعلومات الجرد التي تطلبها الوكالة على البيانات
التي ستستخدمها الوكالة لدعم قراراتها.
The first step in designing a pavement management process is to
define the roadway network. A roadway network is comprised of an inventory of
the physical characteristics of the roadways being managed by the agency. After
segments are defined in a manner that best fits the needs of the given agency,
the inventory information for each segment is collected by either estimating
the data or collecting all needed information. The exact type of inventory
information required by an agency depends on what data will be used by the agency
to support its decisions.
- 1.1 Network Identification
- 1.2 Branch Identification
- 1.3 Section Identification
- 1.5 Other Network Definition Considerations for Computerized PMS
Element 2: Collecting Condition Data حصر بيانات حالة الطرق للمساعدة على تحدد الصيانة أو التأهيل المطلوبة
تعد بيانات حالة الرصف عاملا رئيسيا في أي عملية
لإدارة الأرصفة تعتمد على البيانات واتخاذ القرارات. ضمن عملية إدارة الأرصفة،
يمكن استخدام بيانات الحالة للمساعدة في تحديد احتياجات الصيانة وإعادة التأهيل الحالية،
والتنبؤ بالاحتياجات المستقبلية، وتقييم التأثير العام على الشبكة. لذلك، يعتمد
نوع بيانات الحالة المطلوبة ومستوى التفاصيل على الوكالة نظام إدارة الأرصفة
المستخدم. سيتم جمع بيانات الحالة باستخدام طرق جمع البيانات اليدوية أو الآلية.
باستخدام أي من الطريقتين، سيتم تقدير بيانات التدهور أو قياسها
Pavement condition data are a major factor in any data-driven,
decision-making pavement management process. Within the pavement management
process, the condition data can be used to help identify current maintenance
and rehabilitation needs, to predict future needs, and to assess the overall
impact on the network. Therefore, the type of condition data required and the
level of detail depends on the agency and the pavement management process used.
Condition data will be collected using either manual or automated data
collection methods. With either method, distress data will be estimated or measured.
Pavement Condition Survey and Rating Procedure:
- 2.2 Dividing Pavement Into Sample Units
- 2.3 Determining Sample Units to Be Surveyed
- 2.4 Performing the Condition Survey
- 2.5 Calculating the PCI
- 2.6 Automated Distress Data Collection
- 2.7 Comparison of Manual and Automated Distress Data Collection Results
- 2.8 Effect of Sample Unit Size on PCI Accuracy
- 2.9 PCI Calculation Using Micro PAVER
Element 3: Predict Condition من خلال الحالة الحالية قم بإجراءات التنبؤ المستقبلي لحالة الرصف
مع وجود تقييم حالة الرصيف الحالية ، يتم تجهيز
الوكالات بالمعلومات اللازمة للتنبؤ بالحالة المستقبلية للوصلات. في إدارة الرصف،
يتم التنبؤ بالحالة من خلال نماذج الأداء التي تقدر متوسط معدل تدهور الرصف كل
عام. يمكن التنبؤ بحالة الرصف لشبكة الطرق باستخدام متوسط معدلات التدهور أو نماذج
التنبؤ بالأداء.
With current pavement condition assessed, agencies are equipped
with the information needed to predict the future condition of a segment. In
pavement management, conditions are predicted in terms of performance models
that estimate the average rate of pavement deterioration each year. Pavement
conditions can be predicted for the pavement network using either average
deterioration rates or performance prediction models.
Pavement Condition Prediction Models:
- 3.1 Uses of Prediction Models
- 3.2 Techniques for Developing Prediction Models
- 3.3 Prediction Models Used in Micro PAVER
Element 4: Select Treatments حدد المعالجات الملائمة للشبكة
الخطوة الرابعة في تصميم نظام إدارة الأرصفة هي
اختيار المعالجات المناسبة لشبكة الطرق. يتم اختيار المعالجات باستخدام الجداول
الدورية أو قواعد ترشيح المعالجة. ثم يتم تحديد أولويات المعالجات الموصي بها
باستخدام الترتيب أو تحليل الفوائد / التكلفة
The fourth step in designing the pavement management process is to
select appropriate treatments for the roadway network. Treatments are selected
using cyclical schedules or treatment trigger rules. The recommended treatments
are then prioritized using ranking or benefit/cost analysis.
Element 5: Report Results نتائج التقارير تبرز اهم المحددات التي ستساعد أصحاب القرار في اتخاذ القرار النهائي
Project results can be reported using different methods to
highlight important factors which will assist decision makers with their final
decisions. Data reporting is an effective method of communicating not only the
recommendations from the pavement management process but also transferring
related information to decision makers. The data can be used to generate
reports and charts to extract relevant information pertaining to any segments under
consideration. The results can be presented either by using standard charts and
reports or customized summaries.
Network-Level Pavement Management— Inventory and Condition
Reporting:
- 5.1 Summary of Pavement Inventory and Condition at Last Inspection
- 5.2 Tabular Presentation of Pavement Condition at Last Inspection
- 5.3 User-Defined Reports
- 5.4 GIS Presentations
- 5.5 Pavement Condition Analysis, Past and Future
Element 6: Select Pavement Management Tool حدد وسيلة خزن وتحليل وعرض المعلومات
يتأثر اختيار أداة إدارة الأرصفة بمتطلبات
الوكالة واحتياجات المستخدم. توفر الأداة منصة لتخزين معلومات إدارة الأرصفة
وإجراء أنواع مختلفة من التحليل اعتمادا على ما إذا كان يتم تحديد جدول بيانات
وأداة GIS
و / أو نظام إدارة الأرصفة (عام أو خاص). اعتمادا على احتياجات الوكالة ، يمكن
للوكالة المحلية أيضا اختيار استخدام مزيج من برامج إدارة الأرصفة وجداول البيانات
المخصصة و / أو برامج نظم المعلومات الجغرافية لتناسب متطلباتها.
The selection of a pavement management tool is influenced by the requirements of the agency and users needs. The tool provides a platform to store the pavement management information and to perform different types of analysis depending on whether a spreadsheet, GIS tool, and/or a pavement management system (public or private) is selected. Depending on the needs of the agency, a local agency can also opt to use a combination of pavement management software and customized spreadsheets and/or GIS software to suit their requirements.
Element 7: Keep the Process Current اعمل على التحديث المستمر لان نظام الصيانة ليس نشاطاً لمرة واحدة
إدارة الأرصفة هي عملية ديناميكية تتطلب تحديثات
منتظمة. إدارة الأرصفة ليست نشاطا لمرة واحدة ، لذلك يجب على الوكالات بذل جهد
لتحديث المعلومات المدرجة في عملية إدارة الرصيف. تعد إدارة البيانات مكونا رئيسيا
للحفاظ على قاعدة البيانات والحفاظ على المعلومات الحالية.
Pavement management is a dynamic process that requires regular
updates.
Pavement management is not a one-time activity, so agencies must
make an effort to update the information incorporated in the pavement
management process. Data management is a key component to maintaining the
database and keeping the information current.
II- الخطوات العملية لإنشاء
نظام إدارة الرصف
II- PAVEMENT MANAGEMENT – IMPLEMENTATION
Description of each of the steps.
1. Obtain map; تجهيز خارطة
a
geo-referenced GIS map is best if available. This allows for the use of the
same map to show other infrastructure facilities where all facilities will show
in correct spatial reference to each other. AutoCad maps can also be used but
they are not likely to be geo-referenced.
2. Define network(s); تعريف الشبكة أو الشبكات
the map is broken into networks, branches, and sections.
Agency staff should participate heavily in this process to insure
ownership and successful use of the implemented system.
3. Collect inventory data; حصر
البيانات الفيزيائية لكل مقطع the collected data should be kept to what is essential for the
operation of the management system. Such data include:
- Branch
use
- Section
length, width, and area
- Section
surface type
- Section
rank (functional classification)
- Section
last construction date, LCD (date of last major M&R)
4. Create database including Shape file انشاء قاعدة البيانات
the defined network(s) and associated inventory data are used to
create the system's database. The map showing the pavement sections is converted
into a GIS shape file to be used for data entry and presentations.
5. Collect condition data; حصر
بيانات حالة الطرق at a minimum, the collected condition data should include distress. Other
condition data that may be collected at different intervals include roughness,
skid, and structural. Enter the data into the database.
6. Develop condition deterioration models; تكوين
نموذج التدهور the primary models developed in Micro PAVER are for PCI vs. Age.
The quality of the models depends on several factors, the most important of
which is the knowledge of the LCD for each pavement section. When the LCD is
not known for a section, it can be estimated by assuming a given rate of
deterioration or a representative condition deterioration curve.
7. Verify data; تدقيق سلامة البيانات
all entered data should be verified for accuracy and
reasonableness.
One of the useful tools is a scatter plot of PCI vs. age for each
of the pavement families. From the plot for example if you observe that at the age
of 40, the PCI ranges from 25 to 100. Such a stack of points normally indicates
an erroneous LCD.
8. Obtain localized M&R unit costs; مصفوفة
المعالجات الموضعية (الصغيرة) وأسعار تكلفة الوحدة
unit cost of localized repair is needed to develop the first-year
localized M&R program and to determine the consequence of applying
different levels of localized repair on PCI and cost. Example work types
include crack sealing and patching. For some work types, like patching, the
unit costs will vary based on pavement type (i.e. asphalt vs. concrete), use
(i.e. runway vs. apron), and rank (i.e. arterial vs. residential).
9. Obtain global M&R unit costs and frequency of
applications; مصفوفة المعالجات السطحية وأسعار تكلفة الوحدة surface treatments are beneficial when applied correctly and at the
right time. To be included in work planning, unit costs should be obtained for
the different surface treatments to be used. Also to be determined is the
application frequency of each of the surface treatment types.
10. Develop PCI vs. cost models; تكوين
نموذج مؤشر حالة الرصف والتكلفة للأنواع المتعددة من الصيانات the PCI vs. cost curves need to be
developed for localized safety M&R, localized preventive M&R, and major
M&R. More than one curve of each may be developed to reflect cost
dependence on pavement type, use, and rank.
11. Perform condition analysis; قم
بإجراء التحليل "لحالة الرصف"
condition analysis is performed to show past, current and future
condition (assuming only stop-gap M&R). The presentation can be made using
line graphs, bar charts, and maps.
12. Perform work planning analysis; قم
بإجراء تحليل "التخطيط لأعمال الصيانة"
work planning is one of the most important components, if not the
most important component, of the pavement management system. It provides the
ability to:
Determine annual localized work requirements, i.e. crack sealing
and patching
Determine optimum M&R category (i.e. localized, global, and
major) for each
pavement section for each year of the analysis for a given budget.
Determine the consequence of different budget levels on pavement
condition and backlog of major M&R.
Determine budget requirements to meet specified management
objectives. Typical management objectives include maintaining current network
condition, reaching a certain condition in x years, or eliminating all backlogs
of major M&R in x years.
13. Formulate M&R projects and establish priorities; تعديل مخطط أعمال الصيانة للحصول على المصفوفة النهائية (برنامج الصيانة) the knowledge generated from the work plan is used to formulate projects where each project is likely to include more than one pavement section and may include more than one work type. Projects can also be generated based on other requirements beside economics as management sees necessary.
تسسسلم يابش مهندس حفظك الله ورعاك
ردحذف