-->

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

خطوات انشاء نظام إدارة الرصف Introduction to Pavement Management System

خطوات انشاء نظام إدارة الرصف

Introduction to Pavement Management System

Reference: Illinois Center for Transportation   P052 references of pms and steps.pdf

                   pavement-management.pdf

                   ASTMD6433 Pavement Condition Index.pdf

مع التوسع الكبير في شبكات الطرق استدعت الحاجة الى تطوير نظام علمي لإدارة الطرق وصيانتها بحيث يعمل هذا النظام على:

الحصول على أفضل توظيف للميزانية المخصصة للصيانة

توفير المحروقات -العجلات – الغيار – الاهلاك

تمديد فترة الخدمة وتحسين أداء الرصف

الحد من تكلفة الانشاء وتكلفة الصيانة

السلامة على الطرق

تخفيض زمن الرحلة

- توطيد الصحة البيئة

I- مكونات نظام إدارة الرصف

I- ELEMENTS OF  PAVEMENT MANAGEMENT SYSTEM

The development of a systematic and repeatable pavement management process is a key component in the effective planning and management of a pavement network. The steps outlined below serve as a Guide for customizing a pavement management process that fits the needs of each local agency.

Prior to starting the implementation process, it is recommended that agencies consider naming a champion and forming a steering committee to work as a group in establishing a process to meet the needs of the agency. For larger agencies, involving a number of staff from all levels and a variety of divisions within the organization helps shape the management process to meet the needs of all potential users in the organization.

Element 1: Define the Roadway Network and Collect Inventory Data

تعريف الشبكة بتقسيمها وصلات (مقاطع) وحصر البيانات الفيزيائية لكل مقطع

الخطوة الأولى في تصميم نظام إدارة الأرصفة هي تحديد شبكة الطرق. وتتألف شبكة الطرق من جرد للخصائص الفيزيائية للطرق التي تديرها الوكالة. بعد تحديد الوصلات بطريقة تناسب احتياجات الوكالة المعينة على أفضل وجه، يتم جمع معلومات الجرد لكل وصلة إما عن طريق تقدير البيانات أو جمع جميع المعلومات اللازمة. يعتمد النوع الدقيق لمعلومات الجرد التي تطلبها الوكالة على البيانات التي ستستخدمها الوكالة لدعم قراراتها.

The first step in designing a pavement management process is to define the roadway network. A roadway network is comprised of an inventory of the physical characteristics of the roadways being managed by the agency. After segments are defined in a manner that best fits the needs of the given agency, the inventory information for each segment is collected by either estimating the data or collecting all needed information. The exact type of inventory information required by an agency depends on what data will be used by the agency to support its decisions.

  • 1.1 Network Identification
  • 1.2 Branch Identification
  • 1.3 Section Identification
  • 1.5 Other Network Definition Considerations for Computerized PMS


Element 2: Collecting Condition Data حصر بيانات حالة الطرق للمساعدة على تحدد الصيانة أو التأهيل المطلوبة

تعد بيانات حالة الرصف عاملا رئيسيا في أي عملية لإدارة الأرصفة تعتمد على البيانات واتخاذ القرارات. ضمن عملية إدارة الأرصفة، يمكن استخدام بيانات الحالة للمساعدة في تحديد احتياجات الصيانة وإعادة التأهيل الحالية، والتنبؤ بالاحتياجات المستقبلية، وتقييم التأثير العام على الشبكة. لذلك، يعتمد نوع بيانات الحالة المطلوبة ومستوى التفاصيل على الوكالة نظام إدارة الأرصفة المستخدم. سيتم جمع بيانات الحالة باستخدام طرق جمع البيانات اليدوية أو الآلية. باستخدام أي من الطريقتين، سيتم تقدير بيانات التدهور أو قياسها

Pavement condition data are a major factor in any data-driven, decision-making pavement management process. Within the pavement management process, the condition data can be used to help identify current maintenance and rehabilitation needs, to predict future needs, and to assess the overall impact on the network. Therefore, the type of condition data required and the level of detail depends on the agency and the pavement management process used. Condition data will be collected using either manual or automated data collection methods. With either method, distress data will be estimated or measured.

Pavement Condition Survey and Rating Procedure:

  • 2.2 Dividing Pavement Into Sample Units
  • 2.3 Determining Sample Units to Be Surveyed
  • 2.4 Performing the Condition Survey
  • 2.5 Calculating the PCI
  • 2.6 Automated Distress Data Collection
  • 2.7 Comparison of Manual and Automated Distress Data Collection Results
  • 2.8 Effect of Sample Unit Size on PCI Accuracy
  • 2.9 PCI Calculation Using Micro PAVER


Element 3: Predict Condition  من خلال الحالة الحالية قم بإجراءات التنبؤ المستقبلي لحالة الرصف

مع وجود تقييم حالة الرصيف الحالية ، يتم تجهيز الوكالات بالمعلومات اللازمة للتنبؤ بالحالة المستقبلية للوصلات. في إدارة الرصف، يتم التنبؤ بالحالة من خلال نماذج الأداء التي تقدر متوسط معدل تدهور الرصف كل عام. يمكن التنبؤ بحالة الرصف لشبكة الطرق باستخدام متوسط معدلات التدهور أو نماذج التنبؤ بالأداء.

With current pavement condition assessed, agencies are equipped with the information needed to predict the future condition of a segment. In pavement management, conditions are predicted in terms of performance models that estimate the average rate of pavement deterioration each year. Pavement conditions can be predicted for the pavement network using either average deterioration rates or performance prediction models.

Pavement Condition Prediction Models:

  • 3.1 Uses of Prediction Models
  • 3.2 Techniques for Developing Prediction Models
  • 3.3 Prediction Models Used in Micro PAVER


Element 4: Select Treatments حدد المعالجات الملائمة للشبكة

الخطوة الرابعة في تصميم نظام إدارة الأرصفة هي اختيار المعالجات المناسبة لشبكة الطرق. يتم اختيار المعالجات باستخدام الجداول الدورية أو قواعد ترشيح المعالجة. ثم يتم تحديد أولويات المعالجات الموصي بها باستخدام الترتيب أو تحليل الفوائد / التكلفة

The fourth step in designing the pavement management process is to select appropriate treatments for the roadway network. Treatments are selected using cyclical schedules or treatment trigger rules. The recommended treatments are then prioritized using ranking or benefit/cost analysis.


Element 5: Report Results نتائج التقارير تبرز اهم المحددات التي ستساعد أصحاب القرار في اتخاذ القرار النهائي

Project results can be reported using different methods to highlight important factors which will assist decision makers with their final decisions. Data reporting is an effective method of communicating not only the recommendations from the pavement management process but also transferring related information to decision makers. The data can be used to generate reports and charts to extract relevant information pertaining to any segments under consideration. The results can be presented either by using standard charts and reports or customized summaries.

Network-Level Pavement Management— Inventory and Condition Reporting:

  • 5.1 Summary of Pavement Inventory and Condition at Last Inspection
  • 5.2 Tabular Presentation of Pavement Condition at Last Inspection
  • 5.3 User-Defined Reports
  • 5.4 GIS Presentations
  • 5.5 Pavement Condition Analysis, Past and Future


Element 6: Select Pavement Management Tool حدد وسيلة خزن وتحليل وعرض المعلومات

يتأثر اختيار أداة إدارة الأرصفة بمتطلبات الوكالة واحتياجات المستخدم. توفر الأداة منصة لتخزين معلومات إدارة الأرصفة وإجراء أنواع مختلفة من التحليل اعتمادا على ما إذا كان يتم تحديد جدول بيانات وأداة GIS و / أو نظام إدارة الأرصفة (عام أو خاص). اعتمادا على احتياجات الوكالة ، يمكن للوكالة المحلية أيضا اختيار استخدام مزيج من برامج إدارة الأرصفة وجداول البيانات المخصصة و / أو برامج نظم المعلومات الجغرافية لتناسب متطلباتها.

The selection of a pavement management tool is influenced by the requirements of the agency and users needs. The tool provides a platform to store the pavement management information and to perform different types of analysis depending on whether a spreadsheet, GIS tool, and/or a pavement management system (public or private) is selected. Depending on the needs of the agency, a local agency can also opt to use a combination of pavement management software and customized spreadsheets and/or GIS software to suit their requirements.


Element 7: Keep the Process Current   اعمل على التحديث المستمر لان نظام الصيانة ليس نشاطاً لمرة واحدة

إدارة الأرصفة هي عملية ديناميكية تتطلب تحديثات منتظمة. إدارة الأرصفة ليست نشاطا لمرة واحدة ، لذلك يجب على الوكالات بذل جهد لتحديث المعلومات المدرجة في عملية إدارة الرصيف. تعد إدارة البيانات مكونا رئيسيا للحفاظ على قاعدة البيانات والحفاظ على المعلومات الحالية.

Pavement management is a dynamic process that requires regular updates.

Pavement management is not a one-time activity, so agencies must make an effort to update the information incorporated in the pavement management process. Data management is a key component to maintaining the database and keeping the information current.

 

 

II- الخطوات العملية لإنشاء نظام إدارة الرصف

II- PAVEMENT MANAGEMENT – IMPLEMENTATION

Description of each of the steps.

1. Obtain map; تجهيز خارطة  a geo-referenced GIS map is best if available. This allows for the use of the same map to show other infrastructure facilities where all facilities will show in correct spatial reference to each other. AutoCad maps can also be used but they are not likely to be geo-referenced.

 

2. Define network(s); تعريف الشبكة أو الشبكات the map is broken into networks, branches, and sections.

Agency staff should participate heavily in this process to insure ownership and successful use of the implemented system.

 

3. Collect inventory data; حصر البيانات الفيزيائية لكل مقطع the collected data should be kept to what is essential for the operation of the management system. Such data include:

  •          Branch use
  •          Section length, width, and area
  •          Section surface type
  •          Section rank (functional classification)
  •          Section last construction date, LCD (date of last major M&R)

 The LCD is one of the most important pieces of information and also the most difficult to obtain. The LCD is essential for developing condition deterioration models and performing condition analysis and work planning. If the LCD is not known, it can be estimated from the PCI when it is completed. This can be done by assuming a rate of deterioration or a representative condition deterioration curve that is appropriate for the pavement construction, climate, and traffic.

 

4. Create database including Shape file  انشاء قاعدة البيانات the defined network(s) and associated inventory data are used to create the system's database. The map showing the pavement sections is converted into a GIS shape file to be used for data entry and presentations.

 

5. Collect condition data; حصر بيانات حالة الطرق at a minimum, the collected condition data should include distress. Other condition data that may be collected at different intervals include roughness, skid, and structural. Enter the data into the database.

 

6. Develop condition deterioration models; تكوين نموذج التدهور the primary models developed in Micro PAVER are for PCI vs. Age. The quality of the models depends on several factors, the most important of which is the knowledge of the LCD for each pavement section. When the LCD is not known for a section, it can be estimated by assuming a given rate of deterioration or a representative condition deterioration curve.

 

7. Verify data; تدقيق سلامة البيانات all entered data should be verified for accuracy and reasonableness.

One of the useful tools is a scatter plot of PCI vs. age for each of the pavement families. From the plot for example if you observe that at the age of 40, the PCI ranges from 25 to 100. Such a stack of points normally indicates an erroneous LCD.

 

8. Obtain localized M&R unit costs; مصفوفة المعالجات الموضعية (الصغيرة) وأسعار تكلفة الوحدة unit cost of localized repair is needed to develop the first-year localized M&R program and to determine the consequence of applying different levels of localized repair on PCI and cost. Example work types include crack sealing and patching. For some work types, like patching, the unit costs will vary based on pavement type (i.e. asphalt vs. concrete), use (i.e. runway vs. apron), and rank (i.e. arterial vs. residential).

 

9. Obtain global M&R unit costs and frequency of applications; مصفوفة المعالجات السطحية وأسعار تكلفة الوحدة  surface treatments are beneficial when applied correctly and at the right time. To be included in work planning, unit costs should be obtained for the different surface treatments to be used. Also to be determined is the application frequency of each of the surface treatment types.

 

10. Develop PCI vs. cost models; تكوين نموذج مؤشر حالة الرصف والتكلفة للأنواع المتعددة من الصيانات the PCI vs. cost curves need to be developed for localized safety M&R, localized preventive M&R, and major M&R. More than one curve of each may be developed to reflect cost dependence on pavement type, use, and rank.

 

11. Perform condition analysis; قم بإجراء التحليل "لحالة الرصف" condition analysis is performed to show past, current and future condition (assuming only stop-gap M&R). The presentation can be made using line graphs, bar charts, and maps.

 

12. Perform work planning analysis; قم بإجراء تحليل "التخطيط لأعمال الصيانة" work planning is one of the most important components, if not the most important component, of the pavement management system. It provides the ability to:

Determine annual localized work requirements, i.e. crack sealing and patching

Determine optimum M&R category (i.e. localized, global, and major) for each

pavement section for each year of the analysis for a given budget.

Determine the consequence of different budget levels on pavement condition and backlog of major M&R.

Determine budget requirements to meet specified management objectives. Typical management objectives include maintaining current network condition, reaching a certain condition in x years, or eliminating all backlogs of major M&R in x years.

 

13. Formulate M&R projects and establish priorities; تعديل مخطط أعمال الصيانة للحصول على المصفوفة النهائية (برنامج الصيانة)  the knowledge generated from the work plan is used to formulate projects where each project is likely to include more than one pavement section and may include more than one work type. Projects can also be generated based on other requirements beside economics as management sees necessary.









التقدير العلمي لاحتياجات شبكة الطرق من الصيانة




التعليقات